Wednesday, September 30, 2009

Apple

apple yang aku nak kisahkan ini bukanlah epal...

bukan juga barangan elektronik berjenama apple...

"Apple" in adalah sejarah dalam hidup aku...

rasanya ada orang tahu siapa "Apple" ini...

dan kalau "Apple" sendiri membaca tulisan ini...

perlu aku nyatakan aku bukan berniat untuk memusnahkan hubungan sesiapa...

aku hanya nak benamkan sebuah lagi kisah dalam hidup aku...

aku tiada sesiapa untuk dikongsikan semua...

aku hanya ingin mengutip saki-baki dan tinggalan sebuah sisipan satu perjalanan...

yang pernah aku terokai dahulu...

aku tau "Apple" mampu faham...

di mana harus aku mulakan ya...?

aku sudah hampir-hampir lupa kisah ini...

.............

18 Julai 2005...

aku mula mendaftarkan diri menjadi seorang guru pelatih di maktab perguruan teknik

aku tak tahu nak cerita apa kat sini...

alkisahnya bulan merdeka tahun itu aku mesti pergi ke putrajaya untuk menjadi pasukan koir...

ia adalah satu latihan untuk menyambut hari kemerdekaan peringkat kebangsaan...

aku kenal "Apple" kat sini...

aku kenal bet kat sini...

aku kenal pa'an kat sini...

aku kenal ong siew boon kat sini...

dan ramai lagi yang aku kenal kt sini...

kisah ini tamat disini...

aku sekadar berkenalan dan tahu dari mana kami datang...

aku tau siapa "Apple"...

walaupun aku dan "Apple" tak rapat mana...

kami hanya tetap berkawan...

"Apple" dan aku bermula sejarahnya pada Aug 2006...

semuanya mukadimahnya adalah dalam bulan Ogos...

tarikh-tarikh bulan itu seperti 10, 16, 18, 22, 26, dan 31...

semuanya tercatat dalam kalendarku...

walaupun telah aku padamkan, aku masih boleh ingat...

dan semua susunan tarikh-tarikh itu membentuk sebuah segi tiga dalam kalender...

tak percaya cubalah...(hehe...)

dan tarikh 31 Aug 2006 itu menjadi tiangnya...

10 Aug 2006...

aku tak pernah pergi ke taman tasik permaisuri walaupun hampir setahun aku di MPTKL...

walaupun taman itu dekat saja dgn MPTKL...

dan tarikh ini aku mula melangkah kesitu...

dan yang menjemputnya ialah "Apple"...

aku kesana dengan "Apple"...

dan aku tak pernah lagi masuk ke situ sekarang...

aku hanya masuk dengan "Apple"...

setiap langkah aku ke sana...

aku bersama "Apple"...

dan langkah aku ke sana umapama...

a journey of a lifetime...

16 Aug 2006...

masa tu aku tau "Apple" tertekan...

"Apple" ada masalah...

"Apple" tengah tension dengan temannya ketika itu...

dan masa tu hanya aku yang "Apple" cari...

dan aku tak pernah keberatan untuk menemani dia...

aku bagai abangnya masa tu...

ke mana saja aku di ajak, aku tak pernah menolak...

pernah sekali kami ke HKL untuk ziarah nenek "Apple" kot...

aku tetap turut saja...

walaupun agak janggal aku di kalangan sedara-mara "Apple"...

tapi aku tak pernah nafikan aku suka tengok "Apple"...

dan aku tau aku mula jatuh hati pada "Apple"...

dan pada tarikh ini aku luahkan segalanya pada "Apple"...

"Apple" cuma suruh aku bersabar, beri dia masa untuk berfikir, dan...

dia tak mampu untuk menyayangi aku terus...

aku hanya akur...

dan "Apple" beri aku satu sinar, satu harapan dalam terputiknya hubungan itu...

18 Aug 2006...

aku balik ke kuantan...

macam biasa aku naik bas...

dan seperti lazimnya juga seperti hari-hari cuti biasa...

aku akan balik dengan "Apple"...

tiket bas itu juga masih aku simpan...

dalam bas Transnasional...

seat 5A dan 5B...

bas pukul 21.30 (9.30 malam)...

bernombor plat WPC 5806...

yang perlu dinaiki di Puduraya...

tiket bas itu kami sama-sama beli di kaunter Puduraya...

dalam bas itu....

aku tak ingin cerita apa yang berlaku dan apa perbualan kami...

itu rahsia antara aku dan "Apple"...

kalu "Apple" masih ingat lah...

tapi apabila bas sampai di Selesa Hillhomes...

jam dalam bas menunjukkan pukul 22.22 (10.22)...

aku dapat rasa "Apple" dapat menerima aku dalam hidupnya...

aku lantas bertanya...

dan seperti yang aku agak, "Apple" mengiakannya...

antara ayat aku yang paling aku ingati ialah...

"Inilah hadiah hari jadi abang yang paling hebat abang pernah terima,"...

dan aku nampak "Apple" senyum saja dalam samar-samar malam tu...

dan aku tak pernah lupa apa yang berlaku dalam bas itu...

sampai di kuantan, bapa "Apple" datang ambil dan aku hanya menapak... (haha...)

22 Aug 2006...

tarikh ini tak berapa ada kena mengena dengan kami...

ni tarikh hari lahir bapanya si "Apple"...

26 Aug 2006...

tarikh ini pula ialah tarikh aku genap berusia 21 tahun...

dan tentu sekali "Apple" akan wish...

tapi aku tak ingat apa yang dia tulis...

31 Aug 2006...

tarikh ni apa lagi...

merdeka lah...

dan malam tu aku berborak dengan "Apple"...

dan aku ingat aku berbual...

tapi aku tak ingat apa yang aku bualkan...

tapi perbualan yang amat bermakna...

tarikh-tarikh selepas ini bukan lagi dalam bulan Ogos...

antara tarikh yang paling aku ingat ialah 18 Oct 2006...

juga di taman tasik permaisuri...

sebelah stadium...

aku setkan dalam handphone aku sebagai "memorable ###"...

dan aku nampak air mata dia mengalir malam tu...

menangis terharu...

selepas dua bulan kami bersama...

aku ingat malam tu "Apple" pakai baju warna kuning...

tudung cream agaknya....

dan aku tak ingat apa-apa dah lepas tu...

ada sesuatu yang aku dah lupa sangat-sangat tarikhnya...

saat yang membuatkan dia dipanggil "Apple"...

aku tau dalam bas juga...

malam juga...

dan bahagia juga saat itu...

cuma tak telafaz dengan kata-kata...

dan sekarang mulalah sesuatu yang memeritkan...

kalau tak silap aku dalam Mac 2007...

itulah mulanya hubungan ini retak...

dan pecah...

aku terasa macam akulah yang bersalah...

kalaulah aku mampu bersabar sedikit...

dan sememangnya aku sepatutnya bersabar...

aku sepatutnya memujuknya sewaktu dia menagis masa tu...

akulah satu-satunya orang yang mampu mengesat air matanya masa tu...

aku gagal...

aku mohon maaf atas kegagalan aku masa itu...

aku terlalu emosional masa tu...

dua bulan aku tak berapa layan "Apple"...

dan aku tau dan aku yakin dua bulan itu dia berusaha memujuk aku...

aku pelik juga kenapa hati aku keras sangat...

sehinggalah dia minta kata putus akhirnya...

dan akulah orang yang bersalah yang meutuskan semuanya...

dah dua tahun berlaku semua tu...

"Apple" pun dah bahagia sekarang...

dua tahun jugak aku mencari apa puncanya aku jadi macam tu tiba-tiba...

dan sampai hari ini aku tak tahu...

dan dalam tempoh ini aku tak pernah mesej, telefon, tegur, sapa, mahupun senyum pada dia lagi...

jadi masakan ada suara berbunyi aku cuba mendekatinya kembali...

iye tak sahabat yang berbunyi...?

dua, tiga minggu kebelakangan ni, aku sentiasa ingatkan "Apple"...

aku rindukan "Apple" sangat-sangat...

sebab aku selalu sangat nampak "Apple"...

tapi aku takkan tegur "Apple"...

aku rasa "Apple" tak mahu ditegur aku...

teman "Apple" mesti tak suka...

lagipun aku pernah berada dalam situasi temannya...

dan temannya pernah berada dalam situasi aku...

aku tahu...

mungkin ini apa yang "Apple" katakan dulu sebagai berduka untuk tersayang bahagia...

muahahaha...(palotak aku...)

hurm...no telefon "Apple" pun dah lama aku padam...

tapi peliknya aku tak pernah lupa...

aku ingat sebutir-sebutir...

itulah yang berlaku pada aku dua minggu sudah...

aku rasa aku asyik ingatkan "Apple" kerana beberpa orang gadis yang cuba mengetuk pintu hati aku kembali...

tapi bulat-bulat aku tendang keluar...

jauh dari laman hati sekalipun...

aku tak tahu kenapa aku tak mampu untuk terima sesiapa...

mugkin kerana aku sedang menepati janji aku...

janji aku dulu ialah aku telah menutup pintu hati aku...

dan aku dapat menerima "Apple" kerana "Apple" sudah sememangnya berada di dalam...

namun...

disini saat aku menulis semua ni...

aku sudah mampu mencapai tahap keras hati...

hehe...

semua yang aku rindui tentang "Apple" tu aku rasa macam baru semalam berlaku...

setiap sentuhan tu aku rasa masih panas tangan aku...

aku terasa bagai hari ini baru 19 Aug 2006...

setiap kali aku nampak "Apple" senyum...

aku tahu "Apple" bahagia...

dan aku tahu aku tak perlu bersedih...

aku tahu aku tak cukup baik untuknya...

dan sebab itulah aku dan "Apple" tak boleh meneruskannya lebih dari Mac 2007...

dan aku harap temannya itu jauh lebih baik dari aku...

kerana dia terlalu pandai menilai aku...

ada beberapa barangan yang aku pernah dapat dan aku pernah beri...

aku pernah beri sekuntum bunga "carnation"...

dan sebuah frame berpasangan...

tak mahal pun...

dan aku pernah dapat sebuah kad berbentuk hati yang "Apple" buat sendiri...

serta sebuah kenangan...

itu yang paling mahal...

sebuah album dalam profile aku bertajuk "Apple"...

itu aku uploadkan...

tiket bas dua orang itulah tiket bas ke kuantan pada 18 Aug 2006...

seat 5A dan 5B...

dalam bas WPC 5806...

sebuah CD yang aku 'burn'kan...

dalamnya ada semua gambar-gambar kami...

video-video kami...

dan beberapa item lain...

kemeja hitam itu dapat masa aku dan "Apple" pergi shopping...

"Apple" beli baju dan kebetulan masa tu buy 1 get 1 free...

aku ambil satu sebab "Apple" tak tau nak ambil apa...

aku tak ingat kat mana...

KLCC kot...

frame biru dan merah itu adalah salah satu gambar dalam CD hijau tersebut...

aku berikan pada dia sempena apa aku tak ingat...

itu sahaja yang tiggal padaku...

selain sebuah kenangan yang terindah...

ia juga sebuah kisah klasik untuk masa depan...

dan aku berfikir lagi...

kenapa aku tulis semua ini...

aku nak "Apple" semula ke?

............

sahabat, aku tak berniat nak rosakkan hubungan orang...

aku tau ada yang menunggu aku...

aku juga ada komitmen sendiri...

sejak Mac 2007...

ada ramai yang aku cuba, tapi semua aku reject...

muahahaha.... (evil laugh...)

jadi siapa ya...?

akhir kata...

good luck dear "Apple"...

from "Strawberry"...

-safwan-

2 comments: